Singapore in een notendop - Reisverslag uit Singapore, Singapore van stijnencaro - WaarBenJij.nu Singapore in een notendop - Reisverslag uit Singapore, Singapore van stijnencaro - WaarBenJij.nu

Singapore in een notendop

20 Januari 2014 | Singapore, Singapore

Singapore

Na flink te hebben gebikkeld in de jungle, met vaak alleen koude douches, een voortdurende citroenlucht om je heen tegen de muggen en 's ochtends, 's middags en 's avonds rijst, zagen we uit naar een meer ontwikkeldere plek, die veilig en goed georganiseerd is, én met een breder culinair repertoire. Dit alles hoopten we te vinden in stad/staat Singapore, waar we 3 dagen zouden vertoeven voor de volgende stop: Nieuw Zeeland. Extra leuk aan t bezoek aan Singapore zou het weerzien zijn met Vi en Olivier, die er al 2-3 jaar wonen en werken.

Al op het vliegveld kwam een van onze wensen uit: gratis en snel WiFi. Toch apart dat dit (blijkbaar) bijna primaire levensbehoefte is geworden. Het "checken van nu.nl" werd dan gelukkig ook direct bestraft met "breaking news" dat "de eerste bewoner van Utopia haar biezen heeft gepakt" en dat "Sven Kramer mogelijk heroverweegt deel te nemen aan een bepaalde afstand op de OS". Gelukkig, de wereld (Nederland) draait ook door zonder ons...

Ik zoom op de behoefte aan wifi, iPhone, ipad, etc omdat de eerste indruk van Singapore was dat men hierin nog enkele verslavingslevels hoger heeft bereikt. In de trein, metro, bus was geen verlichting nodig omdat echt IEDEREEN een lichtbron in zijn/haar hand heeft, waarop m'n films worden gekeken, spelletjes worden gedaan en muziek geluisterd. Waar we in de vorige weken nog ons best deden om de apparaten uit het zicht te houden van de omgeving (uit verschillende redenen, waaronder die met de consequentie uit verhaal 1), leek het hier vanzelfsprekender om het te laten zien dan je vervoerbewijs.
Dit typeerde onze eerste indruk van de Singaporees, die graag laat zien dat hij/zij het goed heeft (geldtechnisch), maar daarnaast ook een bepaald individualisme en contactschuwheid herbergt.

De stad zelf laat met haar innovatieve, fantastische gebouwen, moderne parken, en enorme shopping malls (waarbinnen je zelfs met een sloep rondgevaren kan worden) ook graag zien dat het "goed gaat". De meest bizarre gebouwen zijn recent uit de grond gestampt. Zie foto van dat boot-gebouw, wat sinds de realisatie kort geleden is uitgegroeid tot het symbool van Singapore. Echt een Sim City-gevoel. Of dat er een prijsvraag was het meest creatieve ingediende concept, volgende week gerealiseerd zou worden. Er zit dus een enorm tempo in de stad (inwoners van Singapore schijnen het hoogste gemiddelde wandeltempo ter wereld te hebben).

We hebben ook Sentosa eiland bezocht, wat een groot attractiepark is geworden (oa Warner Brothers Moviepark, mega aquarium) en uiteraard verschillende treintjes die de poppetjes van A naar B brengen

Vi en Olliver hebben ons geweldig ontvangen en in korte tijd veel verteld en indrukken laten opdoen, die we zeker niet hadden gedaan zonder hen als "local". Zo bezochten we überdruk Chinatown dat in volle voorbereiding was op het Chinese nieuwjaar (jaar van het paard), de beste streetfood tentjes met onovertrefbare Saté en heften we het glas op een hip juppenterras met fantastisch uitzicht over de het water en eerdergenoemd gebouw, waar elke avond lichtschows plaatsvinden.

Enkele weetjes over Singapore:

- er staan hoge straffen op kauwgom op straat gooien, en dit wordt dan ook nergens verkocht. Drugs is zelfs doodstraf!
- voertaal is verbasterd Engels (Singlish), waarbij je bv. taxichauffeur "uncle of auntie" noemt.
- er rijdt het hoogst % dure auto's rond ter wereld, elke minuut komt er een Ferrari, Lamborghini etc voorbij.
- Auto's zijn meer dan waar dan ook statussymbool: er zijn mensen met een auto van 3 ton die geen tv meer kunnen betalen en heel klein wonen.
- naast de nieuwprijs van een auto koop je een licentie om te mogen rijden voor 10 jaar die minimaal even duur is als de auto.
- laagste geboortecijfer ter wereld (6.6 op 1000 p/j)
- en nog vele grootste, mooiste, duurste in dit rijtje....
- door al het bovenstaande wordt Singapore ook wel Disneyland with death penalty genoemd

Nu doen we Singapore met deze korte beschrijving veel en veels te kort. De goede, vertrouwde en veilige atmosfeer die er hangt en het heerlijke klimaat, met dito eetgelegenheden heeft het enorm veel te bieden voor iedereen, waardoor wij iedereen aanraden ook een bezoekje te brengen aan Singapore!

Volgende keer onze eerste ervaringen precies aan de andere kant van de wereld, Nieuw Zeeland, waar t momenteel hartje zomer is... :)

• 31 Januari 2014 - 11:22

Pauline V D. :

Heeey Caro en Stijn!!
    Wat een súper gave verhalen en foto's!!! Echt ongelofelijk wat jullie in een maand al hebben gezien en gedaan! Klinkt zo vet allemaal! En errug leuk geschreven, haha! Ben jaloers. Ik overweeg nu ook een sabatical ;)
    Geniet er nog van!! En blijf verhalen en foto's posten!!
    Xxx

• 31 Januari 2014 - 20:14

Koen & Martha:

Yo Stijntje en Caro,

Vette shit hooor... op zo'n wereld reis! Lijkt een groot sprookje! Leuke foto's ziet er top uit! We zijn benieuwd naar Nieuw-Zeeland!!

Groetjes

Koen & Martha

• 31 Januari 2014 - 20:28

Egbert:

Zo mijn weekend begint goed.
    Lekker even laten onderdompelen in Singapore. Ik proef de sfeer, kijk mijn ogen uit, rij even in een Tesla (alleen voor de kleine stukjes).
    Zo nu weer terug in Nijmegen met beide voeten op de grond.
    Verheug mij al op de volgende droom reis
    Egbert
    goede reis Carolien en Stijn. Jullie laten ons meegenieten!

• 31 Januari 2014 - 21:39

Astrid:

Wat een stad! Bijna eng .... Wel uniek om dit allemaal life mee te maken, lijkt me.
    Hier thuis is het leven iets minder spectaculair, maar wel erg gezellig .... En ....onze goudvissen doen het ook heel goed, ze eten, poepen en kunnen nu al zwemmen zonder bandjes ;-))
    Ik ben heel benieuwd naar de verhalen en fotoos van Nieuw Zeeland.
    Heel veel liefs,
    Astrid

• 02 Februari 2014 - 05:29

Ione:

Heee!! De maanden vliegen voorbij he.. Die van mij is al voorbij, nu onderweg naar huis... Delay van 4u maar gratis wifi dus eindelijk tijd om jullie blog te lezen :) Ja, toch leuk he om toch wat mee te krijgen van het thuisfront! Geniet er nog! Xxx