Nieuw Zeeland: noordereiland - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van stijnencaro - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland: noordereiland - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van stijnencaro - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland: noordereiland

Door: Stijn

10 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, New Zealand

War een bizar gevoel om na enkele weken reizen direct door te mogen mogen op de volgende vakantie. Nieuw Zeeland! Wat we ons bij dat land voorstelden? Adembenemende lord of the rings landschappen, outdoor sporten, laidback sfeer en lange stukken rijden zonder tegenliggers.

Hierbij onze ervaringen van 2 weken op het Noordereiland.

Na een lange vlucht kwamen we aan op Auckland airport, waar we onze huurauto oppikten en meteen op de proef gesteld werden om het linksrijden onder de knie te krijgen. Linkerbaan houden is makkelijk (doe ik in NL ook ;) ), maar vooral op rotondes, kruisingen en onverwachte situaties is het soms lastig om de routines die je hebt opgedaan te negeren. Omdat ook alles andersom (verkeerdom) zit, gaat nog steeds af en toe de ruitenwisser aan, als je wil afslaan. Ook sta je soms vreemd te kijken als je voor het stoplicht stilstaat en op de bestuurdersstoel (zoals wij die kennen) van de auto rechts van je oogcontact hebt met een hond, zie foto.
Omdat we toch in de buurt waren, zijn we direct Auckland zelf gaan verkennen. Hier woont ongeveer 1/3 van de 4 miljoen inwoners (kiwi's), maar is itt wat velen denken niet de hoofdstad. De stad zelf viel ons tegen. Totaal niet wandelbaar, weinig sfeer of mooie gebouwen en gebrek aan leuke terrassen, shops en restaurants. Maar goed, we waren ook wel verwend met bruisend Singapore.

De flexibiliteit die we onszelf gaven met de huurauto en geen vooraf geboekte hostels of activiteiten, had de keerzijde dat we ter plekke keuzes moesten maken. Dit betekende al snel "welke gave dingen gaan we niet doen/zien", want als je alles doet wat de reisboeken, folders en andere reizigers aanraden hadden we er nog een jaartje (en winnende staatsloten) aan vast moeten plakken.

Na 2 geweldige dagen in een farmhouse, anderhalfuur boven Auckland, waar we meehielpen met het voeren van alle soorten dieren, zijn we naar Coromendal gereden, waar veel Jaffa's vakantie vieren. Jaffa schijnt de "koosnaam" te zijn voor Just Another Fucking Freaking Aucklander, wat meteen aangeeft hoe de rest van de kiwi's aankijkt tegen Aucklanders. Coromendal is een geweldige plek, waar we per kajak hoge golven getrotseerd hebben om dolfijnen te vinden (zonder succes helaas) en te chillen op een prive eilandje (wel met succes). Toen we in de avondzon van een perfecte steenovenpizza zaten te genieten, kwam de ineens de plaatselijke Johny cash lookalike enkele meters voor ons zijn repetoir ten gehore brengen, en hadden we voor het eerst het laidback Nieuw Zeeland gevoel wat we vooraf verwacht hadden.

Een volgende ervaring die we zeker met jullie willen delen was "hot water beach". Dit strand, wat volgens lonely planet tot de top10 beste stranden van de wereld staat, zou bij laag tij meerdere heetwaterbronnen bieden, zodat je zelfs in de frisse ochtend en avond optimaal van het strand kan genieten. Heel vroeg waren we uit de veren om enkele uren voor laagtij onze "hot spot" te graven en de drukte voor te zijn. We leenden een schep van wat Japanners, en begonnen als een gek kuilen te graven (het ultieme duitser gevoel trouwens, die we in Scheveningen misschien een keer moeten tippen dat ze een slordige 15000 km van de juiste plek af zijn). Toen ik om ons halve meter diepe lauwe poeltje liep en net wilde opmerken dat we in het volgende overdreven toeristische lokkertje waren getrapt, verbrande ik letterlijk mijn voetzool aan het zand, terwijl het zand eromheen koud was (zou het dus toch...). 5 minuten graven later hadden we onze hotpool te pakken, waar de stoom in wolken vanaf kwam, en welke we dus moesten mengen met koud grondwater van de eerdere plek. Dit resulteerde in een asociaal groot walhalla (uiteraard met stevige dijken, waarmee we onze afkomst verraadden) met reguleerbare temperatuur, waar de langzaam toestromende hordes toeristen met jaloezie naar keken. Met gepaste schaamte genoten we van het uitzicht dat aan één kant bestond uit een bijzonder mooie zee en aan alle andere kanten uit woest gravende mannen, vergezeld door vaak nog woestere vrouwen die met handen in de zij tegen hun wederhelft stonden te klagen dat ze nog niet voor de plek hadden gezorgd, waarover ook zij hadden gelezen.

Nieuw Zeeland is natuurlijk ook het land van de aardbevingen (recent nog in Wellington) en vulkanen. We hebben een aantal vulkaantochten gedaan die zeer indrukwekkend zijn, vooral als je weet dat deze ieder moment weer kunnen uitbarsten en je voortdurend wordt gewaarschuwd door kokende modder en grote stinkende stoomwolken op enkele meters afstand. We zijn ook op de taupo vulkaan geweest, welke voor de grootste uitbarsting in de geschiedenis verantwoordelijk is (ter vergelijking: 10duizend keer krachtiger dan de grootste van de 20e eeuw).

Van de vele prachtige hikes, mountainbike- en kayaktochten (waar de foto's meer spreken dan woorden), benoemen we specifiek even de tongariro-alpine crossing noemen. Een 20 km lange hike over onvoorstelbare landschappen, met vulkanen, meren en totale vlaktes met niks, was onze meest geniale dagtocht ooit (en wordt regelmatig de mooiste ter wereld genoemd). Mocht je dus in de buurt zijn: don't miss that one!

Dan nog iets over de fauna hier. Na onze wilde jungle avonturen in Borneo dachten we alle dieren de baas te kunnen, maar in Nieuw Zeeland worden we op een irritante manier weer met twee benen op de grond gezet. Niet door slangen, olifanten of schorpioenen, maar door 1,5 mm kleine "sandflies". Deze bijna onzichtbare etterbakjes bijten een minigaatje in je huid, drinken een beetje bloed, maar laten een onbeschrijflijke jeuk achter, waar je een week mee rond loopt. Veel respect voor de prestatie van zo'n opneukertje trouwens, maar ik heb liever honderd muggenbulten dan 1 zo'n bultje.
Met hoge verwachtingen van de natuur maar met knikkende knieën gaan we naar het zuidereiland, waar de sandfly in sommige regio's zo sterk aanwezig is, dat je met één klap 70 exemplaren zou pletten. In ons volgende verslag lees je wie er gewonnen heeft....

• 11 Februari 2014 - 03:22

Bauke:

Hey Wereldreizergers,

Wat een luxe van de ene vakantie naar de andere. Het ene avontuur is nog niet afgelopen en het volgende alweer begonnen. Dan te bedenken dat jullie nog een paar weken met heel veel moois tegoed hebben!!!!!!!!!!!!!!!!
    Heel veel succes met de sandflies op het zuidereiland!!!

Bauke

• 11 Februari 2014 - 08:14

Steven:

Heel gaaf om te lezen en om te zien; als jullie al kuilen beginnen te graven, dan is het wereldburgerschap niet ver weg meer. Geniet van de zomer (?) daar en doe die kiwi's de groeten!

• 11 Februari 2014 - 09:17

Pauline V. D. :

Heeey Caro en Stijn!
    Wat suuper gaaf weer zeg!! Haha, die hot pool, ik zie t helemaal voor me! En mooie foto's ook weer!! Geniet ze nog!!
    Groetjes uit besneeuwd Italië!

• 11 Februari 2014 - 23:10

Marcel:

Hele mooie avonturen Stijn & Caro! Ben jaloers!

• 12 Februari 2014 - 18:33

Astrid:

Steeds denk ik dat het niet mooier kan, maar toch gebeurt het weer. Wat een natuurbelevenissen maken jullie mee. En dan die mix van sportiviteit en ontspanning .... Je zou bijna zeggen dat het ideaal is .... Tòch?
    Trouwens die sandflies; meng baby olie met dettol en doe dat in een spuitflesje van "the plastic shop" en ze hebben geen zin meer in jullie (tip van een collega)
    Hier vieren we vandaag al de 10e olympische medaille voor ons kleine kikkerlandje :))
    Blijf schrijven, veel liefs, Astrid

• 13 Februari 2014 - 00:07

• 13 Februari 2014 - 00:07

• 13 Februari 2014 - 00:08

• 13 Februari 2014 - 07:09

Lizanne:

Wat een prachtige foto's!! echt zo mega super jaloers! Hoop dat die zandvliegen jullie goed te grazen nemen! ;)

• 18 Februari 2014 - 22:46

Femke:

Hee Stijn en Carolien, wat een prachtige verhalen en mooie plaatjes.. Super om te zien, jaloers makend .. ! Geniet, geniet en geniet, maar dat zit al helemaal goed lees ik.. :-) Veel funn nog ! Groetjes

• 24 Februari 2014 - 20:55

Sjoerd:

Hey Stijn en Caro,

Wederom een mooi verhaal. Moest een aantal keer goed lachen. Aviva dacht dat het de film was, maar jullie weten beter ;-)

Jaloers maken dit, behalve die sandflies, als ik daar aan denk krijg ik spontaan jeuk. Geniet er nog lekker van, want voor je het weet zit je weer lekker op kantoor en moet je saaie verhalen van je collega's (hoop niet dat ze dit lezen) aanhoren.

Have fun en tot de volgende update!

Groet Sjoerd

• 24 Februari 2014 - 21:31

Aviva:

Hè Stijn en Caro!

Jullie verhaal is veeeel cooler en grappiger dan de film ;-) gaaf man daar in Nieuw Zeeland! Denk dat wij vast een schepje en emmertje kopen voor kleine Gijs. Kan ie vast oefenen met het Walhalla creëren op dat strand. Want denk dat wij nu ook maar weer snel zo'n reis gaan plannen.... ;-)

Ben benieuwd naar het volgende verslag!

X

• 25 Februari 2014 - 14:50

Ione:

Heee wat superleuk om te lezen zeg! Oh, dat kajakken lijkt me echt leuk (ondanks het feit dat jullie geen dolfijnen hebben gespot). En de hot beach, briljant! Ik kan zo wegdromen als ik denk aan live muziek op vakantie.. lekker chillen! Blijf genieten, dat is de boodschap!!!

• 25 Februari 2014 - 17:16

Stijn:

Thanks voor alle leuke reacties!
    Dat trekt ons er een beetje doorheen hier ;).
    Net aangekomen in zuid amerika, dus update over Nieuw Zeeland (zuid) volgt snel (hoop ik)!

• 02 Maart 2014 - 20:35

Koen En Martha:

Yo Stijn en Caro,

Top avonturen daar.... als ik jullie foto's zie dan krijg ik een hoop flashbacks. Prachtig land. De sandfly's is het enige wat ik niet mis.

Veel plezier, We zijn benieuwd naar jullie volgende foto sessie/reisverhalen.

groetjes

Koen en Martha